Milosrdni oproštajni govor

3. MILOSRDNI OPROŠTAJNI GOVOR

Zapovijed povezanosti s Kristom

Ostanite u meni i ja u vama. (Iv 15, 4)

            Kad je Gospodin Isus već trebao otići i ostaviti Apostole bez svoje tjelesne nazočnosti, želio je duhovno ostati s njima, želio je da uvijek budu povezani s njim iznutra, što je smatrao važnijim od tjelesne nazočnosti. Stoga im je maloprije dao svoje Tijelo i krv u obliku kruha i vina za jelo i piće, a sada u svojoj posljednjoj zapovijedi, traži stalno zajedništvo s njime: Ostanite u meni i ja u vama. (Iv 15, 4). Dakle, saznajmo što znači stalno prebivanje u Kristu i kako to ostvariti.

1. Trajno prebivanje u Kristu i Krista u nama, sastoji se u posvećujućoj milosti. Spasitelj zahtijeva da naša povezanost s Njim bude vrlo bliska i puna života. Zato On koristi prekrasnu usporedbu, uzetu iz trsa i njegovih grana. Ja sam trs, vi loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda. Uistinu, bez mene ne možete učiniti ništa. (Iv 15, 5). Zapravo Gospodin Isus je duhovni trs koji održava i oživljava svakog vjernog kršćanina i cijelu Crkvu.

Da bi ta veza s Kristom bila trajna, On navodi sljedeće razloge. Ponajprije iznimna skrb i milosrđe Oca nebeskog, koji čisti loze trsa i odsijeca suhe, štiteći one zdrave od zlih vanjskih i unutarnjih utjecaja: Svaku lozu na meni koja ne donosi roda on (moj Otac) siječe, a svaku koja rod donosi čisti da više roda donese.(Iv 15, 2). Drugi motiv je plodonosni, koji u potpunosti ovisi o bitnoj povezanosti s trsom. Bez te povezanosti loza će se osušiti i izgorjeti: Kao što loza ne može donijeti roda sama od sebe, ako ne ostane na trsu, tako ni vi ako ne ostanete u meni. (…) Ako tko ne ostane u meni, izbace ga kao lozu i usahne. Takve onda skupe i bace u oganj te gore. (Iv 15 4 i 6) Treći motiv je čast, slava i radost Oca nebeskoga zbog vaše pune plodnosti: Ovime se proslavlja Otac moj: da donosite mnogo roda i da budete moji učenici… ja izabrah vas
i postavih vas da idete i rod donosite i rod vaš da ostane
. (Iv 15, 8 i 16). Konačno, četvrti razlog je taj što je Krist put, istina i život za nas. (Iv 14, 6). Dakle, samo se po Njemu može doći k Ocu nebeskom. Naš cilj je Otac nebeski, a jedini put do tog cilja je Krist, jer samo je On istina i samo je Njegov nauk istinit. On i je život, jer samo se preko Njega izlijeva nadnaravni život na ljude. Stoga, tko god želi imati Boga, treba uvijek biti povezan s Kristom, koji je jedini put koji vodi do neba. Dakle, svi mi uvijek moramo imati Krista i moramo se s Njim što tješnje sjediniti, jer bez Njega nismo ništa u stanju učiniti –  bez mene ne možete učiniti ništa. (Iv 15, 5)

2. Kako se može ostvariti to stalno zajedništvo s Kristom Gospodinom? Živom vjerom, žarkom ljubavlju i molitvom s pouzdanjem u Božje milosrđe. Vjerujte u Boga i u mene vjerujte! (Iv 14, 1). Jer Krist i Bog jedne su biti. Stoga na Filipovo pitanje: „Pokaži nam Oca“, Spasitelj odgovara: Filipe, toliko sam vremena s vama i još me ne poznaš? Tko je vidio mene, vidio je i Oca. (Iv 14, 9) Da ste upoznali mene, i Oca biste moga upoznali. Od sada ga i poznajete i vidjeli ste ga. (Iv 14,7). Iz tog sjedinjena Krista s Ocem dolazi istina Njegovog nauka, koja vodi do vječne sreće. Ovo je najvažniji poticaj za vjeru. Drugi razlog su čudesa i djela koja je Spasitelj činio, uključujući i Oca: Ne vjeruješ li da sam ja u Ocu i Otac u meni? Riječi koje vam govorim, od sebe ne govorim: Otac koji prebiva u meni čini djela svoja. Vjerujte mi: ja sam u Ocu i Otac u meni. Ako ne inače, zbog samih djela vjerujte. Zaista, zaista, kažem vam: Tko vjeruje u mene, činit će djela koja ja činim; i veća će od njih činiti. (Iv 14, 10-12).

Koja to veća djela mogu učiniti apostoli svojom vjerom? Prema svetom Augustinu, u izrazu „veće“, Spasitelj obećava apostolima moć odrješenja, koju će dati tek nakon svog Uskrsnuća, jer je potrebna veća moć da se netko iz stanja grijeha podigne u stanje milosti, nego da se učini neko najveće čudo.

Snažna ljubav prema Bogu i bližnjemu drugo je sredstvo stalne povezanosti s Kristom. A ta se ljubav treba očitovati u vršenju Božjih zapovijedi: Kao što je Otac ljubio mene tako sam i ja ljubio vas; ostanite u mojoj ljubavi. Budete li čuvali moje zapovijedi, ostat ćete u mojoj ljubavi;
kao što sam i ja čuvao zapovijedi Oca svoga te ostajem u ljubavi njegovoj
. (15, 9-10). Dakle, ljubav se ne temelji na osjećajima ili riječima, nego se pokazuje u djelima koja su učinjena iz ljubavi, kao što nam je Spasitelj i ostavio primjer. Tko tako ljubi Boga, dobit će najdublje, najplemenitije i najslađe oproštenje. Ako me tko ljubi, čuvat će moju riječ pa će i Otac moj ljubiti njega i k njemu ćemo doći i kod njega se nastaniti. (Iv 14, 23). Cijelo Presveto Trojstvo obuzima takvu dušu i uvodi je u Božji unutarnji život.

Ljubav prema Bogu ne može se odijeliti od ljubavi prema bližnjemu. Preko jednog trsa grane loze se međusobno povezuju, a sudjelujući u zajedničkom životu trsa, trebaju se međusobno sjediniti u djelatnoj ljubavi bez koje nema ljubavi prema Bogu. Konačno, kao treće sredstvo povezanosti s Kristom je pouzdana molitva i pouzdanje u Božje milosrđe. Treba ju upravljati u imenu Gospodina Isusa:  I što god zaištete u moje ime, učinit ću, da se proslavi Otac u Sinu. (Iv 14, 13). Što god zaištete u Oca, dat će vam u moje ime. Dosad niste iskali ništa u moje ime. Ištite i primit ćete da radost vaša bude potpuna! (Iv 16, 23-24). Takva molitva treba biti način i sredstvo povezivanja duše s Gospodinom, kao i najjače oruđe širenja Kraljevstva Božjega. Ona treba poučavati, štititi, tješiti i ispunjavati Apostole u svim njihovim potrebama. Djelovanje molitve nema granica.

***

Za mene nema drugog puta do Boga osim kroz zajedništvo s Kristom. Ne postoji drugi način komuniciranja s Kristom osim kroz snažnu vjeru, žarku ljubav i molitvu punu povjerenja. Vjera i ljubav ne ovise uvijek o meni, ali uvijek mogu moliti i kroz molitvu produbljivati svoju vjeru i ljubav prema Bogu i bližnjemu. Kroz neprestanu molitvu i molitvu pouzdanja, mogu ostati u Kristu i sjediniti se s Njim. To je posljednja želja i zapovijed moga Spasitelja. Strelovitim molitvama ću stalno biti povezan s Njim.